Thursday 14 October 2010

A kötelező szentimentalizmus határai

Timár Katalin
Az esztétika és a politika kapcsolatának kérdése, illetve a művészet és a politikum viszonya, valamint ennek a viszonynak a különböző megjelenési formái más közegekben és kontextusokban időről időre visszatérnek és témává válnak. Ennek az írásnak az egyik célja az, hogy megkíséreljem ezt a kapcsolatot újradefiniálni, a másik pedig, hogy vitát generáljak felvetéseimmel. Végül pedig az is kimondott célom, hogy ennek a kapcsolatnak bizonyos történelmi előzményeihez kössem a mai helyzetet, mivel ezek a gyakran elfelejtett párhuzamok számos tanulsággal szolgálhatnak manapság is. Az újradefiniálás egyik stratégiai eleme, hogy elvégezzük a szükséges perspektíva-váltást és ne – vagy ne kizárólag – azt vizsgáljuk, hogy hogyan határozza meg a politika a művészetet, hanem azt nézzük meg, hogy hogyan képes a művészet a politikára hatni, vagy éppenséggel magában a politikában ágensként részt venni. Ebben a stratégiai szétválasztásban épp a „metapolitika” fogalma válik egyfajta elméleti instrumentummá, abban az értelemben, ahogy Alain Badiou is használja a terminust.[1] Azaz hogy a művészet nem a politikáról vagy a politikai cselekvésről szól, nem a metapolitikai térben kíván működni, hanem maga is politikai tetteket visz véghez és a politikában közvetlenül vesz részt. Ez egyrészt egybevág az ágens pozíciójával, mely az instrumentális cselekvőképesség helyzetének a szubjektum szempontjából való meghatározása, másrészt azonban szemben áll azzal a manapság annyira kurrens – és végtelenül konzervatív – felfogással, amely megpróbálja a kultúrát távol tartani a politikától és ezáltal depolitizálni a társadalom minél szélesebb rétegeit. 
Az ágens pozíciójának ez a definíciója szorosan kapcsolódik ahhoz a megkülönböztetéshez, melyet Carl Schmitt alapján vezetett be Chantal Mouffe a „politika” és a „politikai” fogalmai között. Mouffe szerint „a ’politikai’ az antagonizmusnak azt a dimenzióját jelenti, amely az emberi társadalmak konstitutív eleme, míg a ’politika’ azokra a tevékenységekre és intézményekre vonatkozik, amelyek révén egy olyan rend jön létre, amely a politikai által meghatározott konfliktusosság kontextusában szervezi meg az emberi együttélést”.[2] Mouffe elméleti projektje épp az ágens központi szerepére épít; egy olyan szubjektum-felfogásra, amely az ő „performatív” demokrácia-felfogásának alapvetően meghatározó eleme. A politikai és a politika megkülönböztetése mellesleg a metapolitika szempontjából is lényeges kérdés: épp az ágens pozíciójával összefüggésben válhat a szubjektum képessé arra, hogy a metapolitikai mezőből átléphessen a politika terepére.
A művészetnek erre a fajta részvételre irányuló szándéka azonban nem új keletű. Időről időre persze háttérbe szorul, illetve inflálódik szerepe és a közvetlen hatásra irányuló lehetősége. Sokszor épp a politika kísérli meg minél inkább háttérbe szorítani vagy egyenesen elnémítani ezeket a törekvéseket, nem ritkán indirekt gazdasági módszerekkel és ideológiai ráhatással, melyek manapság gyakran öltik a neoliberális gazdaságpolitikai felfogás megkérdőjelezhetetlenségébe, „természetességébe” és alternatíva nélküliségébe vetett hit formáját. Éppen ezért nem lehet érdektelen megvizsgálni azt, hogy egy másik, politikailag roppant polarizált időszakban, az 1930-as években, milyen művészeti stratégiák léteztek, melyek épp a direkt beavatkozást tartották annyira lényegesnek. Ez a korszak valószínűleg azért került újra az érdeklődés középpontjába, mert egyszer, egy politikailag ugyancsak kiélezett korszakban, az 1960-as és 70-es években már számos művész tartotta a maga számára is kiemelkedő fontosságú referencia-pontnak 30-as évekbeli elődeik nézeteit és munkáit.
Éppen ezért nem véletlen, hogy Walter Benjamin újrafelfedezése is a 60-as évek második felére tehető; érdekes egybeesés, hogy legfontosabb esszéinek válogatása szinte egyszerre jelent meg New Yorkban és Budapesten.[3] Az aktuális politikai helyzetre adott lehetséges válaszként Benjamin egy aktivista pozíciót jelölt ki a művészek és az értelmiség számára Az alkotó mint termelő című írásában.[4] Már a szöveg címe is sokatmondó, amennyiben implicit módon azt állítja, hogy az alkotó (azaz a szerző, illetve az értelmiségi) a társadalmi-gazdasági struktúrán belül ugyanazt a pozíciót lehet és kell elfoglalnia, mint a termelőnek, azaz a munkásnak. Benjamin számára ez nemcsak egyfajta morális kötelessége is az alkotóknak, hanem egyenesen a feltétele annak, hogy a megfelelő „tendenciájú” műveket hozhassák létre, melyek aztán képesek mind a nemzeti szocialisták, mind pedig a burzsoázia felől érkező támadásokkal szemben felvenni a harcot. Az „elkötelezettség” fogalma játszik itt központi szerepet akárcsak Adorno esetében, aki a maga részéről Sartre elkötelezettségét tartotta egyenesen „a politikai esztétika prototípusának”[5], amikor a francia filozófus szembehelyezkedett a francia szürrealizmussal, melynek német megfelelőjét, az expresszionizmust maga Brecht is elutasította.
Benjamin álláspontját semmiképp se tekinthetjük annak a moralizáló attitűdnek a megnyilvánulásaként, mely Arisztotelész óta annyira meghatározta az esztétikai gondolkodást, és amely épp azért is annyira problematikus, mert a műalkotást magát egy nagyon is kérdéses ágens szerepével kísérli meg felruházni. Benjamin felfogását a moralitás álszent és preskriptív megközelítési módjával szemben az etikus jelzővel lehet leírni (amelyet a 20. század végi terminológiában leginkább az öntudatra való ébresztéssel lehet párhuzamba állítani). Benjaminon kívül a korabeli Németországban még számos értelmiségi és művész kísérelt meg olyan művészeti eszközöket és technikákat kifejleszteni, amelyek felhasználásával a létrehozott műalkotásokkal szerették volna az embereket az ún. reakciós erők ellen mobilizálni. Ezek közül is a legismertebb a Brecht-féle elidegenítés technikája, melyet a korban az avantgárd művészek közül sokan alkalmaztak nemcsak a színházban, ahol Brecht eredetileg kifejlesztette, hanem a képzőművészetben is (elsősorban a fotográfiában).
A művészet és a politika dichotómiája az 1930-as években a realizmus és az expresszionizmus oppozíciójában jelent meg. Brecht épp a művészeti kísérletek szükségességének kapcsán beszél ezek közvetlen és instrumentális felhasználhatóságának korlátairól, megjegyezve, hogy a kísérletek közvetlen eredménytelensége sokszor kétséges. Akárcsak a műalkotások, a kísérletek is könnyebben fulladnak kudarcba, mint válnak sikeressé, de a kudarccal kapcsolatos, már-már szentimentalizmusként definiálható érzések nem kell, hogy egyúttal maguknak a kísérleteknek a létjogosultságát vonják kétségbe. Brecht konklúziója szerint a kudarcok ellenére a harcot folytatni kell.[6]

Brecht megkísérelte a realizmus fogalmát megtisztítani annak érdekében, hogy használhatóvá tegye épp a kifejezés instrumentalizálhatósága miatt. Ez a fogalmi megtisztítás ugyanakkor nem járt együtt valamiféle merev szabályrendszer kidolgozásával. Ellenkezőleg, Brecht maga is arra buzdít, hogy a „valóság megváltoztatására” irányuló projekt sikeressége azon is múlik, hogy ne a narratíva régi szabályaihoz, az elavult irodalmi modellekhez és az öröknek vélt esztétikai elvekhez ragaszkodjunk. Brecht szerint „a realizmus forgalmát nem a már létező művek alapján kell megalkotnunk, hanem minden eszközt – régi és újat, kipróbáltat és kipróbálatlant, a művészetből és más forrásból származókat – használatba kell venni annak érdekében, hogy a valóságot az emberek számára olyan formába öntsük, ahogy azzal bánni tudnak. […] A mi realizmus fogalmunknak szélesnek és politikainak kell lennie, mely független minden konvenciótól.”[7]

/Tris Vonna-Michell, Manifesta 8, Cuartel de Artillería Pabellón 1, Murcia, 2010/
A realizmusnak ez a „promiszkuis” felfogása egybecseng Rorty híres javaslatával, miszerint ahelyett, hogy azt kérdeznénk „Filozofáljunk-e?”, Rorty szerint a megfelelő kérdés az lenne, hogy „Hogyan filozofáljunk?”. A realizmus esetében ezt azt jelentheti, hogy a fogalmat a hozzá kapcsolható jelzők segítségével próbáljuk meg indirekt módon definiálni, mint például „kritikai”, „társadalmilag instrumentalizálható” (Allan Sekula), „stratégiai” (szintén Sekula), „traumatikus” (Hal Foster), stb. Erre a heterogén realizmus-fogalomra pedig épp társadalmi és politikai okokból van manapság akkora szükség, mivel épp az elmélet jutott el arra a pontra, hogy elvesztette alapját a valóság a és a rá vonatkozó ábrázolás kettőssége. Amennyiben elfogadjuk a posztstrukturalizmus egyik legfontosabb elképzelését, miszerint ez a kettősség az ábrázolás transzparenciájának hiánya, illetve a szubjektumnak az ábrázoláshoz való alapvető és strukturális kötődése miatt tarthatatlan, akkor kihúzzuk a talajt épp azon politikai mozgalmak alól, amelyek a materiális valóság megváltoztatásán fáradoznak.[8] Vajon épp ezért tűnik feloldhatatlannak a jelenlegi helyzetben a művészet és a politika korántsem problémamentes kapcsolata?



[1] A metapolitika kifejezést Alain Badiou: Metapolitics, Verso, London and New York, 2005 c. könyvéből kölcsönzöm.
[2] Chantal Mouffe: On the Political, Routledge, London and New York, 2005, p. 9.
[3] Walter Benjamin: Illuminations: Essays and Reflections (ed. by Hannah Arendt and trans. by Harry Zohn), Harcourt Brace Jovanovich, New York, 1968 (Schocken Books, New York, 1969), valamint Walter Benjamin: Kommentár és prófécia, Gondolat, Budapest, 1969.
[4] Walter Benjamin: Az alkotó mint termelő, in: uő: Angelus Novus: Értekezések, kísérletek, bírálatok, Gondolat, Budapest, 1980, pp. 759-780.
[5] Fredric Jameson, Reflections in Conclusion, p. 197, in: Aesthetics and Politics: The Key Texts of the Classic Debate within German Marxism (Theodor Adorno, Walter Benjamin, Ernst Bloch, Bertolt Brecht, Georg Lukács), Verso, London, 1980, pp. 196-213.
[6] Bertold Brecht: Against Georg Lukács, p. 74, in: Aesthetics and Politics, id. mű, pp. 68-85.
[7] Brecht, id. mű, pp. 81-82.
[8] Lásd Ruth Sonderegger: Nichts als die reine Wahrheit? Ein Versuch, die Aktualität des Dokumentarischen mit den materialistischen Wahrheitstheorien Benjamins und Adornos zu verstehen, p. 67, in: ed. Karin Gludowatz: Auf den Spuren des Realen: Kunst und Dokumentarismus, MuMok, Vienna, 2003 pp. 65-89.







14 comments:

  1. Ezt a cikket a jelen formájában olyan elméleti összefoglalónak tartom, amelynek "kijárata" nincsen.
    Nem kapaszkodik a most talapzatába, nincsenek általunk ismert példákra épülő "leágazásai".

    Tanulságos számomra, aki nem ismerem a poststrukturalista és posztmodern szerzők idézett munkáit, hogy a művész/művészet mindenkor mint pozitív erő kerül sóba náluk ( ha jól értem a leírásukat ).

    Ez nem igaz. A művészet lehet retrográd politikai tényező, szentesítője, befényező egy adott politikának és rendszernek, kritikátlan kiszolgálója és zsákmányszerző alkalmatossága is.

    A művészek ugyan nem a művészet, de a művészek magatartása, helyezkedése, meghunyászkodása, beletörődése a "megváltoztathatatlanban", korrupciója és tisztességtelensége legalább olyan fontos szerepet játszik a művészet mint politikai ágens meghatározásában, mint a progresszív hagyományok.

    Benjamin idézésekor nem ártott volna arra is felhívni a t. közönség figyelmét, hogy az idézett tanulmány kifejezetten baloldali ( kommunista ) szempontból íródott és a művészet érthetővé tétele mint feladta is szerepet játszik benne ( nem véletlen, hogy az újságíró-író metaforával indít, ha jól emlékszem - majd ellenőrzöm ).

    Azt alapvető tévedésnek tartom, hogy az expresszionizmust és a szürrealizmust területi alapon azonosítja a szerző. Az expresszionisták nem voltak kommunisták, a francia szürrealisták viszont nagyrészt párttagokként dolgoztak. Más elkötelezettséggel közelítettek saját művészi munkájukhoz és annak eredményéhez.

    A kérdés az, hogy a szerző által szidalomszóként használt neoliberalizmus korában - amelyet felváltani látszik az új államkapitalizmus korszaka ? - van-e szerepe és lehetősége az elkötelezett művészetnek? Vannak-e még osztályok ( amelyek Furet szerint itt Keleten 1989 után egyszerűen eltűntek ), amelyek érdekében/mellett/védelmében ki lehet állni úgy, ahogyan Brecht, Benjamin vagy mások tették?

    Az elmélet akkor ér valamit, ha a gyakorlatba ( praxis ) visszacsatlakozhatik és ott megmérheti magát. Itt van csatlakozási pont vagy csak szó, szó, szó?

    ReplyDelete
  2. Köszönöm a kommentet, számomra roppant tanulságos, amit ír. Első körben amiatt, amit a művészetről, mint a progresszió letéteményeséről ír. Igaza van, a művészet mindig így, ennek az evidenciának a keretei között feltételeződik, ami nem helyes. Mivel, ahogy ön jogosan írja, van, amikor ennek épp az ellenkezője történik. Én akkor most ezt tovább szeretném vinni -- van olyan, hogy a progresszió szolgálatában álló művészetet nem tartjuk annyira "jónak", ok, de van olyan is, hogy a "jónak" tartott művészet retrográd, korrupt, stb. célokat szolgál?

    Igaza van, amit Benjamin kapcsán említ, hogy a cikkben több dolgot is evidenciaként kezelek -- ez talán nem helyes.

    A neoliberalizmust kizárólag gazdasági értelemben használom (semmiképp sem a politikai értelemben vett "szabadság" leírására). Véleményem szerint jól hangzik az az elképzelés, hogy az osztályok megszűntek, de csak részben igaz. Egyrészt földrajzi értelemben átkerültek a "harmadik világba", másrészt pedig ha a társadalmi szerkezetet nézzük, akkor mégiscsak van egy hatalamas "réteg", aki az ún. "munkásosztály"-nak felel meg napjainkban -- természetesen strukturális értelemben. Vagy rosszul látom. A kizsákmányolás (ha ezt a szót még le leheet írni) nem tűnt el, vagy igen?

    El tudom fogadni, hogy bírálja az expresszionizmus és a szürrealizmus párhuzamba való állítását, de most így kapásból nem tudom megmondani, hogy miben is nyilvánult meg a francia szürrealizmusban, mint művészetben az a tény, hogy művelői párttagok voltak?

    Azért én a szavak jelentőségét nem becsülném le, sőt. És van csatlakozási pont, ez akár egy következő poszt témája is lehet -- és lesz is, köszönöm az ötletet :-)

    ReplyDelete
  3. Azt én sem tudom, hogy a párttagságuk pontosan miben jelent meg, de Aragon munkásságát és közéleti szereplését követve ( a kettő nehezen szétszálazható ), azért meg lehet találni a kapcsolódási pontokat.

    S itt semmiképpen sem szeretnék kitérni az olyan, Münzenberg által szervezett kulturális eseményekre, amelyekben a haladó és kommunista értelmiségiek részt vállaltak, mert Koestler önéletrajzi művei kitűnő eligazítást adnak e témában.

    A lényeg számomra az, hogy a meggyőződésük valamilyen formában megjelent a művészetükben.

    Ugyanakkor, nagy paradoxon, a jónak tartott művészet, vagy tágabban: az értékes művészet nem feltétlenül progresszív ( gondolatiságú ). Ez van, mit tegyünk? Kivéve talán, ha minden jó és értékes művet besorolunk a humanizmus kategóriája alá. Az ugyanis segíthet.

    ReplyDelete
  4. A példákat köszönöm, még rágódnom kell rajtuk egy kicsit, illetve néhány elmaradt olvasmányt pótolni...

    Érteni vélem javaslatát a "humanizmus" kategóriájának bevezetésére vontakozóan és szívesen önnel is tartanék ebben, de ez mégis nehezemre esik, két okból is. Az egyik, hogy szerintem ez is egy olyan fogalom, amely a 20. században erősen lejáratódott. A másik, hogy szerintem ezzel sokszor épp azok a csoportok és emberek záródnak ki a diszkurzusból, akiknek bekapcsolása miatt annyira szükség lenne a humanizmusra.

    ReplyDelete
  5. Nem a humanizmus járatódott le, hanem azok, akik azt "pajzsként" és tisztességtelen céljaik érdekében használták.

    Ha a fogalmak lejáratódását, eródálódását vizsgáljuk, akkor a művészet fogalma már egy hajítófányit sem ér. Mégis beszélünk róla, mintha lenne...

    A szélsőjobbot, a nácikat pedig nemzeti radikálisoknak merik nevezni !

    A fogalmakat meg kell tisztítani, a nyelvi munkásoknak ez is a feladata.

    ReplyDelete
  6. Jónapot iparterves!
    A fogalmak megtisztításáról nekem más a véleményem ugyanis engem nagyon irritál ez a prodzsekt, valószínűleg azért mert a "kommunizmus" szó nagyon felelőtlen megtisztítási kísérleteivel szoktam közvetve találkozni. Az az érzésem, az emberek azért nem vezetnek be új fogalmakat mert szükségük van a régi fogalmak biztosította PR-ra.

    ReplyDelete
  7. @iparterves és @Bobby Watson:

    Szerintem nagyon fontos a fogalmak megtisztítása -- én a magam szerény és rossz hatásfokú (ez most egy eufémizmus, azt kellett volna írnom, hogy "nulla hatásfokú") módján próbálkozom ezzel. Azt felháborítónak tartom, hogy a nácikat sokan "nemzeti radikálisoknak" hívják, mint ahogy a "forradalom" teljesen felesleges és inadekvát ismétlését is, valamint a "kommunizmus"-nak szitokszóvá való degradálást. A sort még lehetne folytatni. Szerintem a dolgokat egyrészt néven kell nevezni, másrészt viszont nem retorikailag kell ellehetetleníteni, hanem érvekkel. Az új fogalmakat meg a valóban új dolgokra kell bevezetni.

    A humanizmussal azonban nem pontosan ez a bajom. Most iparterves biztos nagyon bosszús lesz, és ezért elnézést kérek tőle előre, mert nem "direkt" csinálom. Számomra azonban a humanizmus a Felvilágosodásnak épp az az öröksége, amely univerzalizál olyan értékeket más értékek kárára, amelyek az ún. "fehér középosztálybeli férfi" ideológiájához kapcsolódnak. Ebből már a nem középosztálybeli, de fehér férfi is ki van rekesztve (lásd az, amit korábban "munkásosztálynak" hívtunk), hogy a többiről ne is beszéljünk. A humanizmus az én véleményen szerint akarva-akaratlanul túl gyakran lép fel épp saját maga nevében egyfajta normatív értékrendszerrel, és ennek a nevében akarja "normalizálni" a normától eltérő értékekkel rendelkező csoportokat és egyéneket. Nekem ez elég kevéssé szimpatikus, miközben a jó lenne, ha a Felvilágosodási triász valóban és a fogalmak legteljesebb értelmében meghatározná a mindennapi életünket.

    ReplyDelete
  8. @artandpolitics, @iparterves
    A fene: Néha csak utólag veszem észre, hogy (tudatalatt szándékosan) provokáltam! :) A fogalmak megtisztításáról szóló kommentem természetesen artandpolitics-nak is szólt.

    Erről (ill. ezzel) a "megtisztitás" prodzsektről (/-el) szívesen vitáznék. Ezt a témát nagyon fel tudom tölteni "libidinálisan" (mint Szabolcsi a zsidózást :)).
    Később jön majd egy obszesszív válaszom :), mert meg akarom adni a módját.
    Artandpolitics, ha lenne kedved én akár egy posztnyi állásfoglalást is szívesen olvasnék a témához. De nem akarok követelőzni. Ennyivel is beérem :).

    ReplyDelete
  9. Kedves Bobby,
    artandpolitics mostanában eléggé be van havazva -- próbálja a roma-témát folytatni (a dolgok mostani állása szerint ebből még van 4 fejezet), aztán van egy másik téma a tarsolyában, plusz ott a félbehagyott index-téma (bibliográfia), és még akkor ki nem is nézett az ablakon, hogy kint mi is van (ezek az infók néha beszüremkednek hozzá, de csak a periférikus látását érik el és ő szeretne ennél jobban rájuk nézni).
    Viszont! Ha van kedved (csak úgy libidinálisan) írni egy téma-felvezető posztot, akkor én, mint admin, a neved alatt kirakom ide izibe'. Ha valami vizuális anyag is lenne hozzá, az még jobb, de ha nem, akkor én szerkesztek hozzá. Az artandpolitics abszolúte non-profit és független blog, épp ezért fizetni nem tud, de cserébe ajánlja a felületet a remélhetőleg érdekes vitához. Nos?

    ReplyDelete
  10. Jaj.
    Én nem vagyok behavazva, csak a sáros hólében fetrengek.
    Libidó ide, libidó oda, természetesen ehhez a témához sem értek, az 50 Eurós kommunizmuskonferenciára előítélet alapon (+ felháborodás az áron) nem mentem el. A formerwest.org idevágó videóját valamilyen technikai okból nem tudom lejátszani (most látom, azt írják majd lesz lejátszható változat is). És még ez a hólé is itt lesz a nyakamon még legalább három hónapig... És nem vinne rá a lélek h. minimum egy idevágó lektűr nélkül szálljak ringbe. Pedig szerintem ez rém érdekes és ahogy a facebookon a formerwest Laclau parafrázisában olvasható: "Hegemonic struggles are so much about vocabulary."
    Úgyhogy köszönöm, de most sajnos nem tudok élni a libidómnak nyújtott lehetőséggel és a legközelebbi dátum amikor ennek esélyét látom az jövő február/március.
    Tavasszal felszárad a hólé és tombol a libidó.
    Becsszó baromira lenne kedvem. Egy barátom, Bobby Watson még a Kommunista manifesztumot is hajlandó lenne velem elolvasókörözni :).

    ReplyDelete
  11. Akkor így lektűrök és videók nélkül: csak azt akartam írni, hogy szerintem nagyon rossz szó ez a "megtisztítani". Mert egyszerűen nem lehet visszatérni egy fogalom "nulla pontjára". A kommunizmus szóval én ezt rendkívül problémásnak tartom (de nem ismerem a próbálkozás árnyalatait). Ha valaki "meg akarná tisztitani" a kommunizmus szót, az nekem kb. olyan lenne mintha a lerombolt Palast der Republik helyére nem a berlini kastélyt hanem egy Marx szobrot állítanának.

    ReplyDelete
  12. Ez egyszer velem is megesett nemrégiben Berlinben, hogy egy konferenciára olyan felháborítóan magas volt a belépti díj, hogy kihagytam (már csak azért is, mert nagyon úgy tűnt, hogy ezzel a financiális móddal próbálták meg a szervezők a közönséget megszűrni). És a téma vontkozásában ez még felháborítóbb.

    Szerintem térjünk még erre akkor később vissza valahogy, nekem is kéne hozzá 1-2 lektűr, ez tiszta sor. A manifesztummal egyetemben.

    Az viszont már most leírom, hogy talán nem is a "nulla pont" a cél, hanem csak egy "poszt-nulla-pont". A tervezett berlini kastély helyett a Marx-szobor egyértelműen sokkal jobb választás lenne :-)

    ReplyDelete
  13. Hogy a félreértést távolról elkerüljük: szerintem a kastély és Marx ugyanolyan rossz ötlet. Az én olvasatomban mind a kettő valamilyen felejtés-stratégia eredménye (lenne).

    ReplyDelete
  14. Ok, elfogadom, de azért nem mindegy, hogy mi is a konkrét tartalma ennek a felejtésnek. Emiatt nekem azért a kettő mégsem ugyanaz.

    ReplyDelete